22‏/10‏/2009

الحلقة (5) عجلاوي وتاني ايام الكلية


جاء تاني يوم .. واخينا عجلاوي كالعادة صاحي من الفجرية ولبس هدومه ومشي ....وصل الكلية الساعه 6 ونص ومفكر هيلاقيها صاحية .. قصدي فاتحة :)

عجلاوي : إنت يا اخينا ياللي ع البوابة !! قوم افتح انا جيت

البواب : جيت مين وافتح ايه ؟؟؟ الكلية بتفتح بعد ساعتين ...

عجلاوي : ياعم افتح الباب طيب أحجز مكان في المحاضرة

البواب : دا ايه الناس العجيبة دي ؟؟ امري لله ... ادخل



عجلاوي راح حجز في تاني بنش وحطّ حاجاته وطلع تاني برا يروح يشرب كوباية شاي علي بال المحاضرة ما تبدأ ...

عجلاوي بيقول للبواب : إلا قولي يا بلدينا ...فين أعرف اشرب كوباية شاي متينة كده ؟؟

البواب : فيه كافتيريا اسمها كافتيريا الطلبة .. الشارع اللي جاي ع اليمين

راح عجلاوي لكافتيريا الطلبه .... أيوا جااااااااااااااااااي




عجلاوي : واحد شاي بنعناع لو سمحت ... بس يكون مظبوط و3 معالق سكر

الراجل : مفيش شاي بنعناع .. فيه شاي لوحده ونعناع لوحده

عجلاوي : خلاص .. هاتلي نص كوباية شاي ونص كوباية نعناع

الراجل : اصطبحنا واصطبح الملك لله

عجلاوي : إيه يا أخينا .! هي مراتك مزعلاك وجاي تطلعهم عليا انا ولا ايه ؟؟

الراجل : إمشي ياض من هنا ياض ... دا ايه الاصطباحية المهببة دي ياربي !!!

عجلاوي مشي وراح يدور علي كافتيريا تانية

عجلاوي : سلام عليكم .

الولد : وعليكم السلام .. اؤمر يا باشا ...

عجلاوي : عندكم شاي ؟؟

الولد : طبعاً ياباشا ... أحلي كوباية شاي هتشربها عندنا

عجلاوي : وعندكم نعناع ؟؟؟

الولد : عندنا طبعاً ياباشا .. أحلي كوباية نعناع هتشربها عندنا

عجلاوي : طب لو سمحت عاوز كوباية ينسون ..

شرب عجلاوي الينسون بتاعه .. وقعد اتعرف علي شوية شباب قاعدين علي القهوة ... وبعد كده افتكر انه عنده محاضرة وكان فاضل عليها يدوب 5 دقايق .. رجع بسرعة للكلية ودخل المدرج ... لقي مين قاعد مكانه ؟؟؟؟؟

عجلاوي : إيه ده ؟؟ مكاني !! إنتي يا انسة ياللي قاعدة في مكاني ؟؟ انتي يا ....

( التفت عجلوي الي الفتاة فوجدها منال )

منال :  إيه الدوشة اللي انت داخل بيها دي ؟؟ وبعدين انا مش قاعدة مكانك .. كتبك وحاجاتك اهي ياسيدي .. لو أعرف انها حاجااتك مكنتش اتنيلت وقعدت هنا أساسا

عجلاوي : والله انا خايف لتكوني مخابرات ولا حاجه !!! ومسلطينك عليا انا بجا ....بسا نا بجا مش هقعد غير لما تقومي من البنش كله ..

منال : والله انا جيت ولاقيت المكان فاضي ... عاوز تتفضل حضرتك وتاخد حاجاتك وتمشي .. تبقي عملت فيا جميل .. إنما أنا مش هقــــــــــــــــوم

وبينما هما علي ذلك الحال ... وصوتهما يكاد يسمعه طلاب اخر بنش .... دخل الدكتور فوجد عجلاوي واقفاً يتحدث بصوت عالي ..

الدكتور ( ملتفتاً إلي عجلاوي ) : إنت يابني ياللي واقف ... إنت يابني ..

عجلاوي ( مش واخد باله ان ده الدكتور ) : استنا ياعم انت كمان ..

الدكتور :عم ؟؟؟ اسمك إيه يالـَه

عجلاوي : إيه ده ؟؟ أأ ... أنا أسف جدا يادكتور والله ... أصل .... ( قطعه الدكتور )

الدكتور : إسمك؟؟؟

عجلاوي : عجلاوي يافندم ... عجلاوي محمد عجلاوي



الدكتور :: عجلاوي !!! ودخلت طب بيطري بإسمك بقي ولا بمجموعك ؟؟

أضحك ذلك الكثير من الطلبة ولكن ذلك لم يؤثر علي عجلاوي بل دفعه إلي رد صارم موجّه لهم جميعاً وأولهم الدكتور ...

عجلاوي : والله يادكتور أنا اعرف ان الشخصية هي اللي الانسان بيتعرف بيها.. مش بإسمه ... وبعدين مافيه اسماء كتيرة غريبة طالعة الايام دي ..ورغم كده الناس بتفضلها وتقول دا اسم جديد وماشي الايام دي .. حتي ميعرفوش معناها ايه ...المهم عندهم يكون جديد وشغال ..ولا اللي بيسموا عيالهم علي اسماء الممثلين والممثلات .. سايبين كل دول ومستغربين من اسمي ؟؟


الدكتوراُعجب بشجاعة عجلاوي واعتذر منه علي الكلام اللي قاله ..وقاله ( لو عوزت اي حاجه ابقي تعالي المكتب عندي )
ومنال هي كمان حاست انها جزء من المشكلة وانها تسبتله بإحراج .. فقامت ورجعت اخر بنش ..
ومرت المحاضرة بهدوء وسلام ..و قد أحضر معه في هذه المرة برايته .. :)

هناك 9 تعليقات:

  1. وكما وعدناكم بأن تستمر حملتنا وتأتي بكل جديد

    ضيف حوارنا هذه الرسالة :::

    الأستاذ معتز شاهين - باحث تربوي

    صاحب مدونة إحنا وهما

    وهي مدونة تهتم بالإستشارات التربوية

    نتمني منكم المشاركة معنا في الحوار لمزيد من الإستفادة ولمزيد من الإفادة

    مع تحياتنا

    أسرة رابطة هويتي إسلامية

    ردحذف
  2. هههه
    ضحكتينى والله حلقة رائعة بس والله عجلاوى راجل وبيعرف يرد

    ردحذف
  3. جميلة الحلقة يارفيدتي اوي

    تسلمي

    بترسمي لي ابتسامة جميلة وسط جو سيء

    اضحك الله سنك

    D:

    مبدعة كما تعودنا

    اول ماتنزلي عرفيني ايه الجديد

    والى لقاء

    ردحذف
  4. *رابطة هويتي الاسلامية *
    متابعين في حملتكم .. وفقكم الله

    ردحذف
  5. * قلب فارس *
    الله يكرمك يارب ... وماتقلقش عجلاوي دا هيتظبط في الحلقات الجايه ان شاء الله :))

    ردحذف
  6. * otrogah *
    دايما بخجل جمب كلامك يا قمر .. وانا جيت اهو .. بس نسيت الاجنده اللي فيها اليوميات :(

    ردحذف
  7. اه جيت متاخرة
    بس عجلاوى عثل وربنا
    وشكل منال دى رخمة اشاسا
    شكله هيطلع ترتيب على الدفعة
    ربنا يكرمنا احنا كمان
    اهم حاجة انه جاب البراية
    انا كمان بشيل براية
    بس فى الهستولوجى بس هه متفهميش غلط

    عرفتينى انا مين
    معلش يا اختى انا واخدة اجازة من البلوجر
    بس لاقيتك وحشانى قولت اطل واسلم

    ردحذف
  8. عجلاوي...قرأت آخر حلقة..ودخل دماغي..ومش هاسيبه

    قلم رائع..بورك في صاحبه..ننتظر القادم :)

    تحياتي.

    ردحذف
  9. :)
    أبدعـتِ
    أسلوبك رائـع فى العرض
    ربنا يوفقك

    ردحذف

تحب تقول ايه لفيتراوي ؟